Velkommen Gæst Søg | Aktive indlæg | Medlemmer | Log ind | Registrering

Hvad bruger man i stedet for sølvpapir? indstillinger
Mette
Skrevet: Tuesday, April 14, 2009 10:27:38 AM

Rank: Administration

By: Århus
Hej Klima-freaks

Jeg ved ikke, om det er for åndssvagt at stille det her spørgsmål, men jeg er så småt ved at ændre mine forbrugsvaner, og nu er tiden så kommet til at skifte sølvpapireret ud... Men med hvad? Har I nogle gode alternativer?

Jeg tænker selv på det dér vita vrap eller madpapir. Bruger mest sølvpapir til madpakken eller til rester i køleskabet. Og så til at lægge over det ildfaste fad i ovnen, hvis retten ikke skal brankes. Hvad er mest miljø-venligt?

Måske kender vores bæredygtigheds-guru, Søren Meinert, svaret?
jan
Skrevet: Friday, April 24, 2009 9:18:54 AM

By: Odense
Hej Mette,
jeg er ikke klimafreak, men vil da gerne prøve at komme med et svar.
Det er rigtig godt at du forsøger at erstatte sølvpapiret med alternativer.
Sølvpapir er lavet af aluminium, og det kræver store mængder af energi at udvinde aluminium.
Desuden udvindes store mængder af aluminium af jorden under regnskoven, og den kan kun udvindes hvis man fjerner regnskoven først. Ikke godt.

Til madpakker er sølvpapir bandlyst. Her kan du fint bruge madpapir.
Når du opbevarer mad i køleskab bør du anvende bøtter med låg i stedet. De kan evt også anvendes til madpakken, så sparer du noget madpapir.

Hvis du har problemer med at din mad bliver branket i ovnen, kunne det skyldes at du tilbereder ved for høje temeperaturer, hvilket jo er uhensigtsmæssigt i forhold til miljø.
Husk at varmluftsovne kræver lavere temperaturer.
Prøv at tilberede ved lavere temeperaturer, så sparer du sølvpapir og skåner samtidig miljøet.
Velbekomme.

Jan

Jan Kunstmann
jan@nogu.dk
Mette
Skrevet: Friday, April 24, 2009 10:25:37 AM

By: Århus
Hej Jan

Tak for dit input :)

Jeg vidste ikke det med varmluftsovnen - det vil jeg helt klart inkorporere i min madlavning!

bjarke
Skrevet: Monday, April 27, 2009 10:26:13 PM

Rank: Medlem

By: Amager, København
Sejt.. jeg var heller ikke lige helt bevist om det med ovnen... Kan man egentligt bruge bagepapir til at lægge over sådan noget mad?

Jeg havde bare den ide at noget mad lige som skal tilberedes ved "for høje" temperaturer for at blive rigtige... At der altså er forskel på at varme en vege lasagne på 140 grader i 3 timer også på 200 grader i 1 time... Selvom slut temperaturen i midten vil være den samme...

Jeg ved ikke om det giver mening.. god ide...

Hvis man vil have noget som "klister"/holder formen lidt bedre end madpapir kan også bruges plastik film, det er miljømæssigt bedre end sølvpapir, men dårligere end mad papir. Det dur dog slet ikke i ovnen..

Brugere som besøger dette emne nu:
Guest

Hop til Forum
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum.
Du kan ikke svare på indlæg i dette forum.
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke ændre dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke lave afstemninger i dette forum.
Du kan ikke stemme i dette forum.

Main Forum RSS : RSS